Elektroniczne rozliczenia z zus na nowych zasadach…

Rzeczpospolita , autor: Mateusz Rzemek , oprac.: GR

lip 17, 2007

Ponad 800 tysięcy firm, które przesyłają do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe drogą elektroniczną, będzie mogło już za kilka dni korzystać z alternatywnych programów, np. z Janosika

Przedsiębiorcy zatrudniający ponad pięciu pracowników od lat mogli dokonywać elektronicznych rozliczeń z ZUS, ale wyłącznie za pomocą stworzonego przez firmę Prokom programu Płatnik. Jest on darmowy, działa jednak wyłącznie w systemie Windows. Dla wielu przedsiębiorców oznacza to wynikający pośrednio z przepisów obowiązek zakupu kosztownego systemu operacyjnego tylko po to, aby można było zainstalować bezpłatnego Płatnika.

Za kilka dni więcej możliwości

W sobotę, 21 lipca wchodzą w życie znowelizowane przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Pozwolą one na opracowanie i oddanie do użytku alternatywnych programów, które być może będą działały także w innych systemach (w tym w najpopularniejszym Linuksie).

Jeden taki program jest już właściwie gotowy – nazywa się Janosik. Jego twórcy od wielu lat toczyli batalię z ZUS, by umożliwił przedsiębiorcom rozliczanie się za jego pośrednictwem. Pod koniec kwietnia wygrali nawet ostatecznie przed warszawskim sądem proces o udostępnienie informacji koniecznych do prawidłowego skonfigurowania Janosika. ZUS miał jednak problem z przekazaniem danych o szyfrowaniu i metod przesyłu dokumentów.

Teraz będzie musiał udostępnić te informacje wszystkim zainteresowanym. Zamierza je umieścić na swojej stronie internetowej. Znajdzie się na niej nawet oprogramowanie testowe wraz z dokumentacją zawierającą opis procedur weryfikacyjnych.

Alternatywne programy będą musiały także odpowiadać wymaganiom określonym w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (art. 40 tej ustawy wprowadza właśnie zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych).

Jeśli pomyślnie przejdą testy, informacja na ten temat także zostanie podana na stronie internetowej ZUS.

Krzysztof Chmara
wicedyrektor Departamentu Obsługi Klientów w ZUS

Nowela przewiduje bardzo istotna zmianę. Wchodzi w życie dopiero za rok, ale już teraz warto rozpocząć przygotowania do niej. Od 21 lipca 2008 r. płatnicy składek będą mogli opatrywać dokumenty przesyłane do ZUS wyłącznie bezpiecznym podpisem elektronicznym. Warto pamiętać, że dotychczasowy certyfikat był wystawiany na firmę, a bezpieczny podpis elektroniczny będzie wystawiany na osobę fizyczną. Płatników składek jest bardzo dużo, warto więc, by wcześniej rozpoczęli starania o bezpieczny podpis elektroniczny. Już teraz, od 21 lipca, płatnik składek powinien korzystać -wypełniając swoje dotychczasowe obowiązki względem ZUS – z oprogramowania, które spełnia wymagania określone przez Zakład, a musi to zostać potwierdzone tak, jak chce ustawa o informatyzacji. Nie musi to być zatem program Płatnik. ZUS nadal będzie jednak udostępniał bezpłatnie ten program.

… Wiecej Rzeczpospolita