Publiczna reklama prezesa…

Rzeczpospolita , autor: Izabela Kacprzak , oprac.: GR

wrz 27, 2007


Andrzej Sośnierz, prezes NFZ, promuje w największej lokalnej gazecie na Śląsku swoje nowe pomysły dla szpitali i pacjentów. To region, z którego kandyduje do parlamentu.

To polityczna agitacja, przestępstwo za publiczne pieniądze – twierdzi Tomasz Tomczykiewicz, szef śląskiej Platformy, i składa doniesienie do prokuratury, Państwowej Komisji Wyborczej oraz Rady Narodowego Funduszu Zdrowia.

Od 7 września w piątkowych wydaniach Dziennika Zachodniego” ukazuje się całostronicowe płatne ogłoszenie sfinansowane przez śląski oddział NFZ.

Według Jacka Kopocza, rzecznika śląskiego Funduszu, ogłoszenia są pomysłem przygotowywanym od kilku miesięcy. Jednak dopiero w ostatnim numerze, 21 września, pojawił się felieton Andrzeja Sośnierza, wraz ze zdjęciem, w którym chwali się nowymi produktami” dla diabetologów, większymi pieniędzmi na stomatologię oraz że NFZ przystąpił do realizacji Rejestru Usług Medycznych. Felieton nosi tytuł Odnowa”. Obok jest wstęp Marka Szewczyka, dyrektora śląskiego NFZ i protegowanego Sośnierza z czasów, kiedy ten był szefem Śląskiej Kasy Chorych (był w grupie najbardziej lojalnych współpracowników). Mają nawet tego samego rzecznika – Jacka Kopocza.

Na stronie jest też rozmowa z kierownikiem działu lecznictwa uzdrowiskowego i słowniczek, który wyjaśnia np., co to jest podstawowa opieka zdrowotna. Jacek Kopocz, który przygotowywał reklamę, zarzuty PO określa krótko: nadinterpretacja”. Wg nieoficjalnych informacji koszt ogłoszeń (do końca roku) jest niezwykle promocyjny i wynosi ok. 30 tys. zł.

Tomasz Tomczykiewicz wytyka, że wypowiedzi Sośnierza nie są tematycznie związane z reklamą usług i działalnością oddziału Funduszu w Katowicach. Okazuje się, że takie promocyjne strony ukazują się tylko na Śląsku. Andrzej Sośnierz startuje na Śląsku z listy PiS, z drugiego miejsca w okręgu katowickim, zaraz za Jerzym Polaczkiem, ministrem transportu. – Każdy oddział Funduszu ma prawo promować swoje usługi, jak chce

– twierdzi Jolanta Kocjan, rzeczniczka Sośnierza. – Śląski oddział poprosił pana Sośnierza o napisanie felietonu do tych materiałów. Nie widzimy w tym nic złego ani nielegalnego – zapewnia Kocjan.

Okazuje się, że Narodowy Fundusz Zdrowia przygotowuje się do zmasowanej kampanii informacyjnej swoich nowych pomysłów dla szpitali i pacjentów w całej Polsce. – Ich autorem jest pan Andrzej Sośnierz i trudno byłoby to ukrywać tylko dlatego, że jest kampania wyborcza – twierdzi Jolanta Kocjan. Ulotki, które na ten temat przygotuje centrala NFZ, będą kolportowane min. przez ZUS.

Więcej Rzeczpospolita.