Koszty księgujemy z datą wystawienia faktury…

Rzeczpospolita , autor: Przemysław Wojtasik , oprac.: GR

październik 1, 2007


Urzędy skarbowe nie mają wątpliwości – u przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów I rozchodów koszt uznaje się za poniesiony w momencie wystawienia dowodu księgowego

Jeśli więc właściciel firmy dostanie fakturę za telefon wystawioną w październiku, to w tym miesiącu zalicza ją do kosztów, mimo że dotyczy rozmów za wrzesień, a opłacił ją w listopadzie.

Dwie metody do wyboru

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się za pomocą księgi przychodów i rozchodów, mają do wyboru dwie metody księgowania kosztów. Mogą to robić tak jak w księgach rachunkowych (bezpośrednie wiążą z przychodem, pośrednie odliczają w momencie poniesienia) albo stosować metodę uproszczoną. Ten drugi sposób polega na rozliczaniu wszystkich kosztów w momencie poniesienia i stosuje go większość przedsiębiorców.

Wtedy, kiedy dokument

Kiedy koszt j est poniesiony Jak stwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z i lutego br. (odpowiedź na pytanie DF), w przypadku przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów to dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę księgowania. Niezależnie od tego, według jakiej metody prowadzą księgę. W wyjaśnieniach czytamy: Innej definicji dnia poniesienia kosztu uzyskania przychodów w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera”.

Urzędy są zgodne

Innej definicji nie znajdziemy też w interpretacjach organów podatkowych. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku (interpretacja z 13 lipca br.,IIUSpbIA/i/4i5-63/i09a/ 59/07/BB), Urząd Skarbowy w Będzinie (interpretacja z 26 kwietnia br., PD/415-3/07/D) oraz Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu (interpretacja z 17 kwietnia br., PDIA/415-1/07) – wszystkie twierdzą, że dzień poniesienia kosztu u podatników prowadzących księgę metodą uproszczoną to moment wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu księgowego.

To ogólna zasada. Ale urzędy tak samo odpowiadają na pytania o poszczególne wydatki. Tak było w przypadku: opłaty wstępnej (tzw. czynszu inicjalnego) przy umowie leasingu operacyjnego samochodu (interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 12 lipca br., IIUSpblA/l/415-58/101a/57/ 07/BB),

czynszu, opłat za energię i telefon (interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie z 28 marca br., PD/406/1/3/1/7),

wydatku księgowanego na podstawie faktury korygującej, urząd nie zgodził się na odliczenie go w momencie potwierdzenia jej odbioru (interpretacja Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim z 5 czerwca br, 1406/ DDZ/415-8/3/07).

Więcej Rzeczpospolita.