Umowa obowiązuje od chwili potwierdzenia zamówienia…

Gazeta Prawna , autor: Adam Makosz , oprac.: GR

lis 27, 2007


Mamy 10 dni na zwrot prezentu kupionego w sklepie internetowym.
Za niezgodność towaru z umową sprzedawca odpowiada przez 2 lata. Jeżeli e-sklep nie odpowie na reklamację w ciągu 14 dni, to musi ją uznać

Niedługo ogarnie nas gorączka przedświątecznych zakupów. Zanim jednak zdecydujemy się wydać pieniądze w sklepach internetowych, warto poznać prawa, jakie nam przysługują. Decydując się na ofertę konkretnego sprzedawcy, nie zapomnijmy zapoznać się z regulaminem e-sklepu (tam dowiemy się, jak złożyć zamówienie, jakie formy dostawy oferuje sprzedawca i jakie są koszty przesyłki). Powinny się tam też znaleźć informacje na temat możliwości zwrotu towaru i zasad jego reklamacji. Złożenie zamówienia jest najczęściej równoznaczne ze zgodą na postanowienia i informacje zawarte w regulaminie.


Często nie zdajemy sobie sprawy, że umowa z e-sklepem jest zawierana dopiero w momencie, kiedy jego system wysyła mejlem potwierdzenie przyjęcia zamówienia (z liczbą i ceną zamówionych produktów, kosztami ponoszonymi przez klienta, warunkami płatności oraz adresem, na który zostanie wysłane zamówienie). W tym momencie zawierana jest umowa z e-sklepem. W większości przypadków możemy zmienić zamówienie lub zerwać umowę za pośrednictwem mejla do momentu wysłania zamówienia (chyba że sklep nie dopuszcza takiej możliwości). Nie można z kolei anulować zamówienia, które zostało wysłane.

Pamiętajmy: o tym, czy dostaniemy zamówiony towar, decyduje to, czy jest on dostępny w magazynie lub u dostawców sklepu. W przypadku niedostępności części towarów objętych zamówieniem, powinniśmy zostać o tym bezzwłocznie poinformowani. Wtedy możemy podjąć decyzję o dalszej realizacji transakcji (dłużej czekamy, bierzemy, co jest, lub rezygnujemy z zamówienia).


Jeśli produkt nadesłany przez e-sklep jest wadliwy, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy. Możemy to zrobić telefonicznie, ale najlepiej złożyć skargę na piśmie. Po otrzymaniu reklamacji sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądań konsumenta. Jeżeli tego nie uczyni – uważa się, że żądania uznał za uzasadnione. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, możemy zgłosić reklamację gwarantowi. Najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru.
W razie problemów z dochodzeniem swoich praw możemy zwrócić się o pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów. Pełna lista rzeczników (wraz z ich danymi adresowymi) dostępna jest na stronie www.uokik.gov.pl.

Więcej gazetaprawna.pl