Związek Rzemiosła Polskiego chce, by wydłużono czas, w którym małe firmy mają zdobywać certyfikowany podpis elektroniczny przy rozliczeniach z ZUS. Prosi o zmianę prawa Ministerstwo Pracy.
Wszyscy płatnicy składek, którzy przekazują dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS w formie elektronicznej, muszą mieć od końca lipca bezpieczny podpis.
ZRP proponuje, by zmienić przepisy i w tym roku zastosować bezpieczne podpisy elektroniczne tylko dla firm zatrudniających ponad 250 osób.
Obawiamy się, że większość małych firm, zamiast zdobywać certyfikat, wróci do druków i wysyłania dokumentów pocztą.
Koszt zdobycia certyfikatu to około 400 zł, dodatkowo co roku potrzebna jest autoryzacja podpisu, a to kolejne 100 zł. Dla małych zakładów rzemieślniczych to duży wydatek – tłumaczy Marian Słomski, dyrektor biura Cechu Rzemiosł Różnych z Bydgoszczy.
Inne postulaty ZRP ułatwiające działalność małych firm:
- uproszczenie przepisów podatkowych, w tym obniżenie zryczałtowanych form opodatkowania;
- prowadzenie podatkowych ulg inwestycyjnych;
- zmiana przepisów dotyczących amortyzacji, umożliwiająca szybsze zaliczanie w koszty ponoszonych nakładów inwestycyjnych;
- zmiana przepisów dotyczących współfinansowania technologii innowacyjnych dla małych firm;
- podniesienie limitu obrotów przy prowadzeniu uproszczonej księgowości.
Opracowanie: Adam Banaszek
Więcej w Rzeczpospolitej z 16 kwietnia 2008 r.