Czy przedstawiciel handlowy może pracować jako telepracownik?

Gazeta Prawna , autor: Sylwia Gortyńska , oprac.: GR

wrz 10, 2008

Gazeta Prawna z 9 września 2008 r. publikuje obszerny materiał dotyczący prawnych aspektów zatrudniania osób niepełnosprawnych. Jednym z omawianych zagadnień jest telepraca.

CZY PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY MOŻE PRACOWAĆ JAKO TELEPRACOWNIK?
Gazeta Prawna / 09.09.2008 / Sylwia Gortyńska   

Czy możliwe jest zatrudnianie w formie telepracy przedstawicieli handlowych. Moim zdaniem odpowiedź jest pozytywna. Zatrudniając handlowca w telepracy, trzeba jednak zwrócić uwagę na jego miejsce pracy. Przy telepracy jest to każde miejsce poza siedzibą firmy –  zazwyczaj dom telepracownika.

Jednak w przypadku telepracy handlowca w umowie nie należy podawać adresu jego miejsca zamieszkania jako miejsca wykonywania pracy, ponieważ wówczas pracodawca musiałby wypłacać diety pracownikowi za każdą podróż służbową odbywaną poza określone w umowie miejsce pracy. Jak zatem prawidłowo określić miejsce pracy handlowca, który jest telepracownikiem. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na charakter wykonywanej pracy, np. można wpisać województwo, na terenie którego wykonywana jest praca.

Warto jednak zaznaczyć, że zatrudnienie przedstawicieli handlowych w formie telepracy w praktyce w pewnych sytuacjach może być widziane jako problematyczne. I tak, dopuszczalność zatrudnienia przedstawiciela handlowego, świadczącego pracę regularnie poza siedzibą pracodawcy, w formie telepracy, zdaniem Głównego Inspektoratu Pracy zależy od tego, czy praca wykonywana przez niego jest pracą wykonywaną z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Jeśli bowiem zadania tego pracownika obejmują np. poszukiwanie klientów firmy drogą elektroniczną czy z wykorzystaniem telefonu albo sprzedaż produktów pracodawcy za pośrednictwem sieci internetowej, to według Inspektoratu należy przyjąć, że zatrudnienie tego pracownika w formie telepracy jest prawnie dopuszczalne. Inaczej będzie jednak w przypadku przedstawicieli handlowych, których praca polega na wyjazdach do klientów firmy czy poszukiwaniu potencjalnych klientów pracodawcy w formie osobistych spotkań. Takie wykonywanie pracy, zdaniem Inspektoratu, nie może być uznane za wykonywanie z wykorzystywaniem środków komunikacji elektronicznej, a co za tym idzie – nie może być świadczone w formie telepracy.

Z kolei Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej dopuszcza możliwość zatrudniania handlowców w formie telepracy, uznając, że przepisy zawarte w kodeksie pracy definiują pojęcie telepracownika, określają istotę telepracy oraz wymagane warunki jej stosowania przez pracodawcę. Nie wskazują jednak rodzajów pracy, w stosunku do których może być stosowana telepraca. Z przepisów wynika natomiast, że warunki stosowania przez pracodawcę telepracy powinny być określone w porozumieniu zawartym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową albo w regulaminie utworzonym przez pracodawcę po konsultacji z przedstawicielami pracowników. Jednym z postanowień takiego porozumienia bądź regulaminu może być wskazanie, z uwzględnieniem zasad zawartych w ustawie, stanowisk czy rodzajów prac, przy których u danego pracodawcy dopuszcza się możliwość zatrudniania pracowników w warunkach telepracy.

Więcej w Gazecie Prawnej z 9 września 2008 r.