Jak rozliczyć prezent dla kontrahenta

Rzeczpospolita (2009-05-28), autor: Katarzyna Jędrzejewska , oprac.: GR

maj 28, 2009

Przekazując prezenty kontrahentom, trzeba pamiętać o skutkach podatkowych, także po stronie obdarowanych.
 
Przekazując nieodpłatnie towary na cele inne niż związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, trzeba zapłacić VAT, jeżeli przysługiwało nam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).

Jeśli zakup przedmiotu przeznaczonego na prezent był wydatkiem na cele reprezentacji firmy i nie można go wrzucić w koszty, podatnik odliczy VAT naliczony (od 1 grudnia 2008 r. nie ma już wymogu, by poniesiony wydatek był kosztem podatkowym).

Według organów podatkowych podatnik musi zapłacić VAT od nieodpłatnego przekazania towarów zarówno wtedy, gdy przekazuje je na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (czyli dosłownie tak, jak mówi art. 7 ust. 2 ustawy o VAT), jak i wtedy, gdy przekazuje je na cele związane z przedsiębiorstwem (choć to akurat ze wspomnianego przepisu nie wynika).

Nie trzeba płacić VAT tylko od nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości (tzn. nie przekraczającej 10 zł) i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

U obdarowanego kontrahenta natomiast powstanie przychód, od którego powinien on zapłacić podatek. Zwolnienie podatkowe przysługuje tylko wtedy, gdy jednorazowa wartość nieodpłatnych świadczeń nie przekracza 100 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT).

Więcej w Rzeczpospolitej z 28 maja 2009 r.