Kawiarnia, która przyznaje gościom punkty, a potem wymienia je na prezenty, nie musi naliczać podatku, nawet jeśli odliczyła go podczas zakupu upominków.
Sieć kawiarni opracowała program lojalnościowy, w którym gościom przyznaje się punkty. Po zebraniu określonej liczby można je wymieniać na nagrody, np. towary sprzedawane w kawiarniach (kanapki, ciastka napoje) czy koszulki z logo lokalu. Spółka pyta, czy powinna nagrody obciążać VAT.
Zgodnie z art. 7 ust 2 ustawy o VAT opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele nie związane z przedsiębiorstwem. Celem zaś programu lojalnościowego jest promocja kawiarni i zachęcenie do korzystania z ich usług. Konsekwencją ma być zwiększenie sprzedaży.
Sąd powołał się na wyrok siedmiu sędziów NSA z 23 marca 2009 r. (sygn. 1 FPS 6/08), w którym stwierdzono, że nieodpłatne przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów. Nie może więc być opodatkowane.
Więcej w Rzeczpospolitej z 1 stycznia 2009 r.