Problemy z wprowadzeniem elektronicznego druku RMUA

Rzeczpospolita (2009-06-09), autor: ZAL , oprac.: GR

cze 9, 2009

Na swoim ostatnim posiedzeniu sejmowa komisja „Przyjazne państwo” przychyliła się do propozycji przedsiębiorców, aby zmniejszyć częstotliwość wydawania druków RMUA pracownikom.

Znowelizowana w 2008 r. ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadziła dla pracodawcy możliwość przekazywania, za zgodą pracownika, druków RMUA w formie elektronicznej. Jednakże ograniczenia w dostępie do sieci internetowej oraz konieczność stosowania podpisu elektronicznego spowodowały, że pracodawcy rzadko wykorzystują tę możliwość.

W opinii ekspertów wystawianie druków RMUA powinno odbywać się drogą elektroniczną bez dodatkowych obostrzeń, tak jak to jest w wypadku dokumentów bankowych generowanych elektronicznie. Takie rozwiązanie zwolniło by pracodawcę z uciążliwego obowiązku informacyjnego wobec załogi oraz ograniczyło kosztowną dystrybucję tych dokumentów.

Dodatkowym utrudnieniem wprowadzenia takiego rozwiązania jest fakt, że formularze RMUA są niezbędne np. w służbie zdrowia dla potwierdzenia, czy dana osoba jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym.

Zadaniem pracodawców druk ZUS RMUA został stworzony do zupełnie innych celów, niż w praktyce jest wykorzystywany przez służbę zdrowia, a jej placówki powinny mieć możliwość potwierdzenia ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie numeru PESEL.

Więcej w Rzeczpospolitej z 9 czerwca 2009 r.