Na swoim ostatnim posiedzeniu sejmowa komisja „Przyjazne państwo” przychyliła się do propozycji przedsiębiorców, aby zmniejszyć częstotliwość wydawania druków RMUA pracownikom.
Znowelizowana w 2008 r. ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadziła dla pracodawcy możliwość przekazywania, za zgodą pracownika, druków RMUA w formie elektronicznej. Jednakże ograniczenia w dostępie do sieci internetowej oraz konieczność stosowania podpisu elektronicznego spowodowały, że pracodawcy rzadko wykorzystują tę możliwość.
W opinii ekspertów wystawianie druków RMUA powinno odbywać się drogą elektroniczną bez dodatkowych obostrzeń, tak jak to jest w wypadku dokumentów bankowych generowanych elektronicznie. Takie rozwiązanie zwolniło by pracodawcę z uciążliwego obowiązku informacyjnego wobec załogi oraz ograniczyło kosztowną dystrybucję tych dokumentów.
Dodatkowym utrudnieniem wprowadzenia takiego rozwiązania jest fakt, że formularze RMUA są niezbędne np. w służbie zdrowia dla potwierdzenia, czy dana osoba jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym.
Zadaniem pracodawców druk ZUS RMUA został stworzony do zupełnie innych celów, niż w praktyce jest wykorzystywany przez służbę zdrowia, a jej placówki powinny mieć możliwość potwierdzenia ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie numeru PESEL.
Więcej w Rzeczpospolitej z 9 czerwca 2009 r.