Obowiązki i uprawnienia pracodawcy osób niepełnosprawnych w 2009 roku

Info Baza (2009-06-26), autor: Adam Banaszek; Andrzej Jurczewski , oprac.: GR

cze 26, 2009

Centrum Szkolenia Info Baza zaprasza na szkolenie:

Obowiązki i uprawnienia pracodawcy osób niepełnosprawnych w 2009 roku
oraz szanse i zagrożenia związane z pakietem antykryzysowym.


Na szkoleniu omówione zostaną zagadnienia związane z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych, w szczególności: orzeczenia o niepełnosprawności, czas pracy pracowników niepełnosprawnych oraz dodatkowe uprawnienia osób niepełnosprawnych. Wyjaśnione będą kwestie związane z rozliczaniami z ZUS i PFRON a także warunki otrzymywania pomocy w formie dofinansowań. Na przykładach zostaną omówione najcześciej popełniane błędy związane z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych, skrzętnie wyłapywane przez organy kontrolujące: NIK, Urzędy Skarbowe i Państwową Inspekcję Pracy. Zostanie poruszony również temat alternatywnych form zatrudniania, a mianowicie umowy cywilnoprawne – co zrobić aby zmniejszyć koszty pracownicze.


Dodatkowo omówione zostaną rozwiązania wprowadzane przez przyjęty właśnie przez sejm pakiet antykryzysowy, który ma pomóc firmom bronić się przed skutkami kryzysu gospodarczego. W szczególności projekt reguluje zasady przedłużania okresu rozliczeniowego, ustalania indywidualnego rozkładu czasu pracy pracownika, ograniczania w zatrudnianiu pracownika na podstawie umów o pracę na czas określony i obniżania wymiaru czasu pracy.

W związku z problemami dotyczącymi wypełniania w Systemie SODiR nowego formularza Inf-OPP rozszerzyliśmy program szkolenia o te zagadnienia.


Zapraszamy do udziału w szkoleniu osoby pracujące w działach kadr i płac, zajmujące się problematyką prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, naliczania wynagrodzeń i zasiłków oraz rozliczaniem dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.

Wykładowca

Marzena Ignasiak – dyrektor działu kadr i płac w dużej firmie zatrudniającej osoby niepełnosprawne (ponad 2000 niepełnosprawnych pracowników), gdzie od kilku lat całościowo nadzoruje sprawy kadrowe, obliczanie płac, oraz sprawy dotyczące pozyskiwania i rozliczania dofinansowań i refundacji z PFRON. Konsultantka firmy Info Baza. Doświadczona i uznana wykładowczyni.

Sławomir Dąbek – specjalista zajmujący się problematyką rozliczania dofinansowań do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników w Systemach SODiR i Expert.


Terminy i miejsca szkoleń

17 lipca 2009 r. Poznań
hotel Topaz
ul. Przemysłowa 34A
lokalizacja hotelu

20 lipca 2009 r. Koszalin
Hotel Gromada
ul. Zwycięstwa 20-24
lokalizacja hotelu

3 sierpnia 2009 r. Zielona Góra
Hotel Qubus
ul. Ceglana 14a

lokalizacja hotelu

4 sierpnia 2009 r. Wrocław
Hotel Novotel
ul. Wyścigowa 35
lokalizacja hotelu


Harmonogram godzinowy

9.30 10.00 przyjęcie uczestników
10.00
11.30 zajęcia
11.30
11.45 przerwa kawowa
11.45
13.15 zajęcia
13.15
14.00 przerwa obiadowa
14.00
15.00 zajęcia
15.00
15.10 przerwa
15.10
16.00 zajęcia



Program szkolenia

1. Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych i obowiązki z tym związane (otwarty rynek, ZPCHR):

– obliczanie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych;

– zapewnienie opieki medycznej;

– obowiązkowe sprawozdania.

2. Stopnie niepełnosprawności, ich rodzaje oraz wpływ na możliwość zatrudnienia:

– rodzaje orzeczeń (MSWiA, KRUS, ZUS, Powiatowe Zespoły ds. Orzekania o Niepełnosprawności);

– schorzenia szczególne, przyczyny niepełnosprawności kwalifikowane na schorzenia szczególne, sposoby dokumentowania;

– zmiany stopni niepełnosprawności i konsekwencje tych zmian w dokumentacji pracowniczej.

3. Czas pracy pracowników niepełnosprawnych:

– normy czasu pracy w różnych systemach czasu pracy;

– najbardziej elastyczne systemy czasu pracy;

– sytuacje, w których czas pracy można wydłużyć;

– czas pracy pracowników niepełnosprawnych – jakie zapisy pozwalają na ograniczenie płatnych nadgodzin;

– nadgodziny dla pracowników niepełnosprawnych z uwzględnieniem pracowników ochrony i pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy.

– omówienie projektu zmian ustawy Kodeks Pracy.

4. Dodatkowe uprawnienia niepełnosprawnych pracowników:

– dodatkowe przerwy w pracy;

– dodatkowe zwolnienia w pracy (limity, sposoby dokumentowania);

– dodatkowy urlop wypoczynkowy( ustalanie wymiaru, sposób rozliczania);

5. Rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych:

– okresy wypłaty świadczeń z tytułu  choroby i macierzyństwa w zależności od rodzaju grup pracowniczych oraz rodzaju wypłacanego świadczenia ( 50+, kobiety w ciąży);

– nowe uregulowania prawne związane z rodzicielstwem, które obowiązują od 1 stycznia 2009 r. oraz te, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2010 r. (między inymi dodatkowy urlop macierzyński, urlop „ojcowski”, nowy zasiłek opiekuńczy);

– dokumentacja zgłoszeniowa niepełnosprawnych pracowników, z uwzględnieniem zmian stopni niepełnosprawności;

– zasady opłacenia składek na Fundusz Pracy oraz FGŚP obowiązujące od 1 lipca 2009 r. za niektórych pracowników;

– dokumentacja rozliczeniowa pracowników niepełnosprawnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany kodów w trakcie miesiąca rozliczeniowego;

– korekta dokumentów rozliczeniowych dotyczących okresu przed i po 1 stycznia 2008 r.;

– najczęściej popełniane błędy przy składaniu dokumentacji rozliczeniowej i zgłoszeniowej za niepełnosprawnych pracowników;

– zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych pracowników niepełnosprawnych, osób na urlopach wychowawczych i macierzyńskich;

– warunki podlegania ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym osób na urlopach macierzyńskich od 1 września 2009;

– zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym osób wykonujących prace na podstawie umowy zlecenia.

6. Umowy zlecenia i umowy o dzieło – alternatywa dla zatrudnienia na etacie.

– zasady ich nawiązywania;

– podleganie ubezpieczeniom społecznym.

7. Procedury otrzymywania dofinansowań.

– definicja kosztów płacy;

– omówienie wzrostu zatrudnienia netto, oraz innych przesłanek warunkujących otrzymanie pomocy;

– ustalanie wartości dofinansowania pracowników niepełnosprawnych w zależności od rodzaju pracodawcy, stopnia niepełnosprawności oraz schorzenia;

– wypełnianie wniosków Wn-D oraz INF-D-P.

8. Zasady wypełniania w systemie SODiR nowego formularza Inf-OPP.


9. Najcześciej popełniane błędy pracodawców osób niepełnosprawnych ujawniane przez organy kontrolujące.

10. Szanse i zagrożenia związane z przyjętym przez Sejm pakietem antykryzysowym.

– akty prawne tworzące pakiet;

– uprawnione podmioty;

– możliwości uelastyczniania czasu pracy;

– wypłaty postojowego (po akceptacji KE);

– sposób akceptacji pracowników dla zmiany warunków zatrudnienia;

– możliwość obniżenia pensji;

– kwota zwolnienia od podatku środków wypłaconych pracownikom z funduszy zakładowych.

Program szkolenia ma charakter autorski i podlega ochronie prawnej



Koszt szkolenia
350 zł od osoby

Płatności powinny trafić na rachunek Info Baza sp. z o.o. do 2 dni przed szkoleniem. Firmy płacące po tym terminie prosimy o przefaksowanie kopii przelewu. Istnieje możliwość zapłaty gotówką przed szkoleniem. Firmy, które chcą wybrać tę formę płatności prosimy o napisanie w uwagach w formularzu zgłoszenia „płatność gotówką”.

ING Bank ŚLĄSKI S.A. O we Wrześni
83 1050 1852 1000 0022 9666 2105

Na przelewie prosimy podać nazwę i termin szkolenia.

Cena obejmuje
Udział w zajęciach, materiały szkoleniowe i piśmiennicze, serwisy kawowe, obiad.
Zainteresowane osoby otrzymają zaświadczenia o uczestnictwie w szkoleniu.

Warunki zgłoszenia
Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego
Formularz zgłoszeniowy ‹‹‹

Rezygnacja ze szkolenia
Rezygnacji można dokonywać do dwóch dni przed szkoleniem. Firmy rezygnujące po tym terminie zostaną obciążone połową kosztów szkolenia.

Dodatkowe informacje

Sprawy organizacyjne:

Andrzej Jurczewski – tel. 061 640 23 20 w. 70;
e-mail: a.jurczewski@info-baza.pl

Angelika Zimna tel. 061 061 640 23 20 w. 31;
e-mail: a.zimna@info-baza.pl


Sprawy finansowe
faktury i płatności:

Małgorzata Gawron tel. 061 640 23 20 w. 21;
e-mail: biuro@info-baza.pl



– Centrum Szkolenia Info Baza ma wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Wrzesińskiego pod numerem: NO-PO-32/2/200
pobierz wpis >>
– Centrum Szkolenia Info Baza jest również Instytucją Szkoleniową zarejestrowaną w rejestrze Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu
zobacz dokument >>



Info Baza Sp. z o.o.

Żwirki i Wigury 17, 62-300 Września
Spółka jest zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Poznaniu,
w XXI Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem
KRS 0000245168; NIP 789-16-53-574