Firmy transportowe obawiają się, że zbankrutują, jeśli ZUS zażąda składek wraz z odsetkami od diet wypłaconych kierowcom międzynarodowym.
Uchwała siedmiu sędziów z 19 listopada 2008 r. (sygn. II PZP11/08), w której Sąd Najwyższy uznał, że kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 77 § 1 kodeksu pracy, przyczyniła się do przeprowadzenia kontroli w firmach transportowych. Jeśli diety zostały wypłacone, należy je potraktować jako część wynagrodzenia i w związku z tym oskładkować.
ZUS może zażądać składek wraz z odsetkami od diet kierowców międzynarodowych wypłaconych im w ciągu ostatnich dziesięciu lat, gdyż zapytany o kontrole odpowiedział, że prowadzący działalność transportu międzynarodowego podlegają jego kontroli tak, jak pozostali płatnicy składek.
W lepszej sytuacji są te firmy transportowe, które wpisały kierowcom jako miejsce pracy np. miasto, w którym jest siedziba firmy, a nie całą Polskę lub Europę, ale nie gwarantuje to zwycięstwa w sporze z ZUS.
Więcej w Rzeczpospolitej z 13 lipca 2009 r.