Gdy urzędnicy nie załatwiają sprawy na czas, możemy ich ponaglić

Rzeczpospolita (2009-07-09), autor: Joanna Bonecka , oprac.: GR

lip 15, 2009

Zgodnie z art. 139 załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca. Gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana, organy podatkowe powinny rozpatrzyć ją nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Gdy postępowanie podatkowe przedłuża się i nie można go zakończyć w terminie  określonym przepisami ordynacji podatkowej, organ podatkowy powinien zawiadomić o tym stronę postępowania. Powinien też poinformować o przyczynach opóźnienia.

W przypadku, gdy organ podatkowy nie podejmuje jakichkolwiek czynności w sprawie, podatnik może na to zareagować. Ponaglenie składamy do organu podatkowego wyższego stopnia. Jeśli odpowiednich czynności nie podejmuje urząd skarbowy, ponaglenie kierujemy do izby skarbowej. Jeśli sprawa nie jest załatwiana przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej, ponaglenie piszemy do ministra finansów.

Wniesienie ponaglenia nie jest ograniczone żadnym terminem, dlatego można je wnosić tak długo, aż organ prowadzący postępowanie podatkowe nie doręczy stronie decyzji administracyjnej.

Więcej w Rzeczposopolitej z 9 lipca 2009 r.