Przedsiębiorca ma prawo stosować faktury elektroniczne, nawet jeśli użytkowany przez niego system informatyczny nie pozwala na wystawianie korekt i duplikatów przez Internet. Tak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 7 sierpnia 2009 r.
Izba Skarbowa w Warszawie uznała, że w takiej sytuacji spółka w ogóle nie może rozpocząć stosowania faktur elektronicznych. Jej zdaniem wynika to z § 5 rozporządzenia ministra finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz. 1119).
Zgodnie z ust. 1 tego przepisu faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Ust. 2 stanowi natomiast, że jeśli przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu w formie elektronicznej (w szczególności w razie cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej), podatnik wystawia korektę lub duplikat w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy e-faktury.
Zdaniem IS § 5 ust. 2 rozporządzenia może być jednak stosowany tylko, gdy przeszkody mają charakter przejściowy, incydentalny.
Sąd potwierdził stanowisko spółki, że brak możliwości wystawiania korekt i duplikatów w formie elektronicznej ze względu na ograniczenia funkcjonalności systemu informatycznego nie uniemożliwia rozpoczęcia stosowania e-faktur.
Więcej w Rzeczpospolitej z 10 sierpnia