Wydatki na usługi marketingowe nie zawsze są kosztem

Rzeczpospolita (2009-08-20), autor: Izabela Lewandowska , oprac.: GR

sie 21, 2009

Aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, trzeba go odpowiednio udokumentować. Jest to istotne, zwłaszcza gdy chodzi o tzw. usługi niematerialne.

– Prowadzę działalność gospodarczą indywidualnie. Rozliczam się z urzędem skarbowym za pomocą księgi przychodów i rozchodów. Czy mogę zaliczyć w koszty wydatki na opłacenie usług marketingowych i przedstawicielskich, wykonywanych na rzecz mojej firmy na terenie Ukrainy przez spółkę ukraińską na podstawie umowy zawartej w lutym 2009 r.?

Tak, jeśli spełnione są warunki, by zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Definicja takich kosztów zawarta w art. 22 ustawy o PIT jest bardzo ogólna, a więc i pojemna. Jeśli jednak urząd skarbowy zakwestionuje dany wydatek, to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wykazania jego związku z uzyskaniem przychodu, zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodów.

Nie wystarczy przy tym samo przedstawienie umowy o świadczenie usług marketingowych i dowodów, że na jego konto przesłane zostały konkretne kwoty wynikające z tej umowy. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych wielokrotnie podkreślano, że do zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych podatnik musi wykazać bezpośredni, jednoznaczny związek (przyczynowo-skutkowy) wydatku z prowadzoną działalnością.

Więcej w Rzeczpospolitej z 20 sierpnia 2009 r.