Wydruki z Krajowego Rejestru Sądowego będą miały moc dokumentów urzędowych. Osoba zainteresowana zweryfikuje dokumenty poprzez sprawdzenie informacji w internecie. Ministerstwo Sprawiedliwości chce, by uzyskiwanie dokumentów z internetu było możliwe od połowy 2010 roku.
Z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego (CI KRS) będzie można uzyskać odpisy, wyciągi i zaświadczenia także w wersji elektronicznej. Takie wydruki e-dokumentów będą miały moc dokumentów urzędowych. Nie będzie na nich potrzebna pieczęć ani podpis, jak na wydawanych na papierze. Takie ułatwienie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, do którego dotarła Gazeta Prawna.
Wprowadzenie zmian będzie wymagało rewolucji w mentalności sędziów i przedsiębiorców. Weryfikacja dokumentu urzędowego zostanie bowiem zastąpiona weryfikacją informacji w nim zawartej.
Po nowelizacji sprawdzanie prawdziwości danych zawartych w wydruku z internetu polegałaby na możliwości wejścia do bazy danych KRS w każdej chwili przez każdego zainteresowanego, również przez sąd.
– Dostęp do elektronicznych baz danych KRS nie będzie w żadnym razie groźny dla ich bezpieczeństwa, ponieważ ich zewnętrzni użytkownicy skorzystają z duplikatów tworzonych przez same sądy, a nie z oryginałów – ocenia sędzia Łukowski.
Eksperci postulują wprowadzenie do ustawy o KRS zmian, które będą nakazywały osobie posługującej się wydrukiem złożenie oświadczenia, że jest on zgodny z prawdą. Pozwoli to uniknąć konieczności wprowadzania ewentualnych kosztownych zabezpieczeń czy potwierdzeń informacji zawartych w wydruku – mówi Jan Rostafiński, adwokat i radca prawny z warszawskiej Kancelarii Radców Prawnych Choina Makuliński Rostafiński.
Więcej w Gazecie Prawnej z 24 sierpnia 2009 r.