Dwa lata temu pracownik odszedł na emeryturę. Z tego tytułu wypłaciliśmy mu odprawę. Jednak po roku postanowił pracować. Zgłosił się do nas i zatrudniliśmy go na niepełny etat. Teraz oświadczył, że odchodzi z firmy na dobre. Czy mamy obowiązek powtórnego wypłacenia mu odprawy?
Nie. Odprawa emerytalna (czy rentowa) jest jednorazowym obowiązkowym świadczeniem pieniężnym przysługującym pracownikowi od pracodawcy, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę.
Obowiązek zapłaty takiego świadczenia wynika z art. 92′ kodeksu pracy. Przedsiębiorca ma obowiązek wypłacić odprawę bez względu na rodzaj umowy (na czas określony, na czas wykonywania określonej pracy lub na czas nieokreślony), na podstawie której pracownik był zatrudniony przed przejściem na emeryturę. Nie ma też znaczenia, jak długo podwładny był u niego zatrudniony ani czy przechodzi na właściwą bądź wcześniejszą emeryturę.
Więcej w Rzeczpospolitej z 28 sierpnia 2009 r.