Coraz więcej firm chce zweryfikować swoje wcześniejsze rozliczenia VAT i odzyskać podatek niesłusznie zapłacony przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.
Świadczą o tym liczne pytania kierowane do fiskusa. Odpowiedzi pokazują, że nie jest to skomplikowane. Problemem tym zajmowała się m.in. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 19 maja 2009 r. (JPPP2/ 443-345/09-2/BM)
Firma, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, wystawiała faktury wewnętrzne i deklarowała podatek należny w odpowiednich deklaracjach VAT-7. W wyniku ponownej analizy przepisów i najnowszego orzecznictwa uznała, że niesłusznie potraktował niektóre czynności jako podlegające VAT.
Firma w związku z uznaniem, iż wykonane przez nią czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zamierza wystawić korekty do wystawionych faktur wewnętrznych. W takiej sytuacji jest równocześnie ich odbiorcą. Powoduje to, że data wystawienia korekt faktur jest jednocześnie datą potwierdzenia odbioru. W związku z tym podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekt faktur wewnętrznych.
Firma wystawia faktury wewnętrzne w sytuacji:
– nieodpłatnej dostawy towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,
– nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,
– wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
– dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,
– importu usług.
Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Więcej w Rzeczpospolitej z 8 września 2009 r.