Fiskus zakwestionuje haracz dla marketów

Rzeczpospolita (2009-09-11), autor: Przemysław Wojtasik , oprac.: GR

wrz 14, 2009

Zdaniem Sądu Najwyższego pobieranie przymusowych opłat za tzw. wejście do sklepu oraz promocję towarów to czyn nieuczciwej konkurencji (wyrok z 26 stycznia 2006 r., sygn. II CK 378/05). Zatem przymusowe opłaty za wejście do sklepu i promocję towaru są niezgodne z prawem. Większość dostawców jednak je wnosi.

Podstawę do wyrzucenia z kosztów opłat, które są niezgodne z prawem dają urzędowi skarbowemu następujące regulacje:

– art. 16 ust. 1 pkt 66 ustawy o CIT,

– art. 23 ust 1 pkt 61 ustawy o PIT

zgodnie z którymi wydatki poniesione na podstawie nieważnej umowy nie mogą bowiem być zaliczone do kosztów.

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. c ustawy o VAT nie odliczymy podatku z faktury dokumentującej nieważną czynność prawną. Skoro więc opłaty półkowe są pobierane niezgodnie z prawem, to faktury nie są podstawą do odliczenia VAT.

Pod wpływem tych orzeczeń markety odstępują od klasycznego półkowego, nie rezygnują jednak z innych form haraczu od dostawców.

Więcej w Rzeczpospolitej z 11 września 2009 r.