Obligatoryjne lub dobrowolne przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe stwarza problemy z prawidłowym otwarciem ksiąg rachunkowych i zbilansowaniem majątku oraz źródeł jego finansowania.
Jak czytamy w Rzeczpospolitej, w celu prawidłowego przygotowania bilansu otwarcia należy posłużyć się prowadzonymi dotychczas ewidencjami oraz zasadami prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynikającymi z rozporządzenia ministra finansów z 23 sierpnia 2003 r.
(pobierz rozporządzenie » )
W księdze przychodów i rozchodów koszty ewidencjonuje się w ciągu roku na zasadzie kosztów poniesionych, a na koniec każdego roku sporządza się inwentaryzację towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów w celu pomniejszenia kosztów poniesionych o wyceniony stan zapasów na koniec roku.
Rozporządzenie regulujące zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów nakłada na przedsiębiorców ją prowadzących obowiązek posiadania dodatkowych ewidencji:
– środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym,
– wyposażenia,
– indywidualnych (imiennych) kart przychodów pracowników,
– wartości dewizowych przy prowadzeniu działalności kantorowej,
– pożyczek i zastawionych rzeczy przy prowadzeniu lombardów.
Prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja i zapisy w tych ewidencjach pozwalają nam na ustalenie takich pozycji bilansu otwarcia, jak:
– wartość brutto i dotychczasowe umorzenie majątku trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych (podział tego majątku na grupy rodzajowe wymieniane w bilansie nie powinien być nudny),
– wartość wyposażenia,
– koszt wynagrodzeń pracowników do wypłaty w miesiącu następnym, składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczek na podatek dochodowy,
– wartość towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych.
Mając te dane można sporządzić bilans otwarcia, w którym po stronie aktywów ujmujemy:
– majątek trwały według ewidencji,
– majątek obrotowy według inwentaryzacji,
– należności ustalone na podstawie weryfikacji dokumentów i uzgodnień sald z odbiorcami,
– środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych,
a po stronie pasywów:
– zobowiązania wobec pracowników, ZUS i urzędu skarbowego ustalone na podstawie ewidencji wynagrodzeń pracowników,
– zobowiązania wobec dostawców ustalane na podstawie weryfikacji dokumentów i uzgodnień sald z dostawcami,
– zobowiązania wobec banków na podstawie wyciągów bankowych.
Po zestawieniu aktywów i pasywów powinna wystąpić różnica, którą w pasywach ujmujemy w pozycji „kapitał własny”. Ta różnica na ogół powinna być dodatnia, czasem zdarza się, że po zestawieniu aktywów i zobowiązań w pasywach kapitał jest wartością ujemną. Jest to sygnał, że właściciele (wspólnicy) finansują działalność prywatną środkami firmy.
Więcej w Rzeczpospolitej z 11 stycznia 2010 r.
Szkolenia w: Warszawie (18 stycznia 2010 r.) i Poznaniu (20 stycznia 2010 r.)
zobacz więcej »