Kiedy umowa o pracę przestaje obowiązywać, nie oznacza to, że szef nie ma już żadnych obowiązków względem pracownika. Musi bowiem się z nim rozliczyć, wystawić mu świadectwo pracy czy wyrejestrować z ubezpieczeń – czytamy w Rzeczpospolitej.
W razie rozwiązywania stosunku pracy na firmie ciąży obowiązek wydania świadectwa pracy. Wydanie tego dokumentu jest koniecznością i nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Tylko w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym nawiązywany jest kolejny angaż bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego, świadectwo wydawane jest jedynie na żądanie pracownika.
Świadectwo pracy wydawane jest niezwłocznie i bezpośrednio pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika na piśmie. Jeżeli nie jest to możliwe, nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia ustania stosunku pracy szef przesyła świadectwo pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób. Pracownik może w ciągu siedmiu dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie go.
Zakończenie umowy powoduje także konieczność wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń. Pracodawca na zgłoszenie wniosku o wyrejestrowanie ma siedem dni.
Najpóźniej w dniu rozwiązania umowy o pracę szef musi wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop, jeżeli pracownik nie zdążył wykorzystać przysługującego mu urlopu w naturze, a pracodawca nie zobowiązał go do wykorzystania urlopu w trakcie wypowiedzenia.
Więcej w Rzeczpospolitej z 17 czerwca 2010 r.