Pracownik chorował od 28 marca do 1 kwietnia 2011 r. Druk zaświadczenia lekarskiego dostarczył pracodawcy po tym, jak otrzymał pełne wynagrodzenie za marzec (1386 zł brutto). Wynagrodzenie chorobowe firma wypłaciła mu w kwietniu, ale od tego miesiąca zatrudniony dostał podwyżkę z 1386 zł do 1850 zł brutto miesięcznie. Jak prawidłowo rozliczyć te kwoty, uwzględniając odbiór sum nadpłaconych w marcu za czas choroby – pyta czytelniczka Rzeczpospolitej.
Jak wyjaśnia ekspert współpracujący z dziennikiem, najpierw ustalamy kwotę nadpłaconego wynagrodzenia za pracę w marcu, obliczając wynagrodzenie za dni przepracowane w tym miesiącu, a wynik odejmując od pełnego wynagrodzenia minimalnego. Potem szacujemy wynagrodzenie częściowe za kwiecień i odliczamy od niego kwotę marcowej nadpłaty. W końcu kalkulujemy wynagrodzenie chorobowe za pięć dni zwolnienia lekarskiego. Na kwietniowej liście płac wykazujemy wynagrodzenie częściowe pomniejszone o kwotę nadpłaty oraz wynagrodzenie za pięć dni choroby.
Bez zgody podwładnego możemy pobrać z jego poborów sumy nadpłacone przy poprzednim terminie wypłaty za okresy nieobecności w pracy, za które nie zachowuje on prawa do wynagrodzenia za pracę. Jest to dozwolone wyłącznie przy następnej wypłacie wynagrodzenia. Konkretną sumę nadwyżki uzyskujemy odejmując wynagrodzenie brutto za dni przepracowane w marcu 2011 r. (tzw. płaca częściowa), jakie zatrudniony powinien dostać, od pensji brutto faktycznie przez niego otrzymanej w tym okresie (1386 zł).
Wypłacane zatrudnionemu wynagrodzenie za czas choroby stanowi przychód ze stosunku pracy. Jeśli to jedyna kwota przekazywana mu w danym miesiącu, standardowo ujmujemy z niej pracownicze koszty uzyskania przychodu, a z zaliczki na podatek dochodowy – miesięczną ulgę ją zmniejszającą (46,33 zł), oczywiście pod warunkiem że podwładny złożył PIT-2.
Wypłacając pracownikowi w jednym miesiącu wynagrodzenie za dni faktycznie przepracowane i wynagrodzenie chorobowe, stosujemy pojedyncze pracownicze koszty uzyskania przychodu i miesięczną kwotę obniżającą zaliczkę na podatek dochodowy.
Rozliczenia na liście płac się zmienią, gdy po wynagrodzeniu chorobowym podwładny przechodzi na zasiłek chorobowy. Zasiłku nie zaliczamy bowiem do przychodów ze stosunku pracy, choć przepisy podatkowe nakazują go ujmować w informacji PIT-11. Kwalifikujemy go do przychodów z innych źródeł. Dlatego, gdy w danym miesiącu regulujemy pracownikowi wyłącznie zasiłek chorobowy, nie pobieramy pracowniczych kosztów uzyskania przychodu, ale miesięczną ulgę zmniejszającą zaliczkę już tak.
Jeżeli uiszczamy zatrudnionemu w miesiącu i wynagrodzenie za pracę, i zasiłek chorobowy, ujmujemy pracownicze koszty uzyskania przychodu z tytułu pensji częściowej i jedną miesięczną kwotę redukującą zaliczkę na podatek dochodowy.
Więcej w Rzeczpospolitej z 11 maja 2011 r.