Sprzedawca powinien podwyższyć podstawę opodatkowania VAT o wartość niezwróconego opakowania, jeżeli klient nie zwróci go w ciągu 60 dni. Gdy nabywca odda je później, to podwyższoną podstawę opodatkowania będzie można odpowiednio obniżyć – czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Spółka za wydanie każdego opakowania zwrotnego zamierzała pobierać od klientów kaucję. Sądziła, że nie musi powiększać podstawy opodatkowania, jeśli klient nie zwróci jej opakowania. Na wypadek jednak, gdyby jej stanowisko okazało się nieprawidłowe, spółka spytała, czy gdyby umówiła się z klientem na konkretny termin zwrotu opakowania (np. do 12 miesięcy lub pięć lat), to powinna podwyższyć podstawę opodatkowania sprzedanego towaru dopiero po bezskutecznym jego upływie.

Spytała też o inny wariant – czy mogłaby podwyższyć podstawę opodatkowania w deklaracji składanej po upływie dwóch miesięcy kalendarzowych od transakcji. Wyjaśniła, że w tym celu na koniec danego miesiąca (np. października) ustalałaby liczbę niezwróconych opakowań jako różnicę między liczbą opakowań wydanych w dwóch minionych miesiącach (we wrześniu i w październiku) a liczbą opakowań zwróconych w tym samym czasie. O tę różnicę zwiększałaby lub zmniejszała (gdy różnica byłaby ujemna) podstawę opodatkowania VAT w deklaracji za październik.

Spółka była też zdania, że ani zwiększenia podstawy opodatkowania, ani jej zmniejszenia nie powinna dokumentować fakturą czy paragonem. W praktyce mogłaby jedynie wystawić dokument wewnętrzny, przy czym – jak sądziła – nie byłby to jej obowiązek, a jedynie prawo.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej był innego zdania (interpretacja indywidualna z 10 września 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.50.2021.1.MS). Wyjaśnił, że to, o co pyta spółka, reguluje art. 29a ust. 12 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku niezwrócenia przez nabywcę opakowania zwrotnego, podstawę opodatkowania podwyższa się o wartość tego opakowania:

1) w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania – jeżeli tego opakowania nie zwrócono w terminie określonym w umowie;

2) 60. dnia od dnia wydania opakowania – jeżeli w umowie nie określono terminu zwrotu tego opakowania

W tym wypadku jednak – jak stwierdził dyrektor KIS – punkt 1 nie ma zastosowania, bo nie jest zawierana jakakolwiek umowa przewidująca zwrot opakowania w określonym terminie.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 września 2021 r., autor: Mariusz Szulc, oprac.: GR