Prowadzimy przedsiębiorstwo transportowe i chcemy nałożyć na kierowców obowiązek przechowywania pieniędzy w sejfie zamontowanym w kabinie pojazdu oraz zakaz przewożenia osób trzecich. Czy takie nowe obowiązki można wprowadzić w regulaminie pracy? – pyta czytelnik Rzeczpospolitej
Jak odpowiada ekspert współpracujący z dziennikiem „Rz” – zgodnie z art. 1041 kodeksu pracy regulamin pracy powinien zawierać m.in. postanowienia dotyczące organizacji pracy. Na tej podstawie pracodawca może do regulaminu wpisać dodatkowe obowiązki dotyczące przechowywania gotówki w sejfie i dla kierowców zakaz przewożenia osób trzecich pojazdami firmowymi. Kwestie te mogą także zostać ujęte w zakresie obowiązków pracownika. Jeśli chodzi o zasady obchodzenia się z gotówką, warto jeszcze zwrócić uwagę na art. 124 k.p. W myśl tego przepisu pracownik, któremu powierzono gotówkę, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu. Chyba że udowodni, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, w szczególności gdy pracodawca nie zapewnił warunków umożliwiających zabezpieczenie gotówki.
Więcej w Rzeczpospolitej z 5 sierpnia 2014 r.