Pracownik, który spełnia warunki do nabycia prawa do emerytury, może pobierać to świadczenie, pod warunkiem że rozwiąże umowę o pracę. Pracodawca musi sporządzić mu świadectwo pracy lub wydać zaświadczenie potwierdzające rozwiązanie stosunku pracy.
Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, od 1 stycznia 2011 r. weszło w życie ważne nowe rozwiązanie dla emerytów. Zgodnie z nim prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do świadczenia. Prawo to ulega zawieszeniu niezależnie od wieku osoby uprawnionej do emerytury, co oznacza, że dotyczy także kobiet, które ukończyły 60 lat i mężczyzn, którzy skończyli 65 lat.
Wejście w życie nowego rozwiązania oznacza, że od 1 stycznia 2011 r. każdy, kto nabędzie prawa do emerytury, będzie musiał rozwiązać umowę o pracę, żeby pobierać świadczenie.
Inna procedura jest przewidziana dla tych, którzy 31 grudnia 2010 roku mieli emeryturę, kontynuując zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy. Jeśli nadal będą chcieli pobierać emeryturę, będą musieli do końca września rozwiązać umowę. Jeśli nie rozstaną się ze swoim pracodawcą, to ZUS zawiesi im wypłatę świadczenia od 1 października 2011 roku.
Nowelizacja nie nakłada na pracodawców nowych obowiązków wobec starszych pracowników, którzy zdecydują się na rozwiązanie stosunku pracy, żeby pobierać emeryturę. Pracodawcy nie muszą myśleć za starszych pracowników, kiedy mają oni rozwiązać umowę, albo co się stanie, jeśli zrobią to za późno, albo jeśli będą kontynuowali zatrudnienie. Odpowiedzi na te wszystkie kwestie pracownik musi udzielić sam sobie.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 4 stycznia 2011 roku.