Czy pracownik musi mieć zapewnioną palarnię w budynku (tzn. wyodrębnione pomieszczenie)? A jeśli nie ma takiego pomieszczenia, to czy wskazane przez pracodawcę miejsce na zewnątrz może być uznane za miejsce wyznaczone do palenia? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – pracodawca nie ma obowiązku tworzenia palarni, może nawet wprowadzić całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych na terenie zakładu pracy poprzez stosowne zapisy w regulaminie pracy lub innym wewnętrznym akcie prawnym, jeśli pracodawca nie ma obowiązku wprowadzania regulaminu. Może również udostępnić pracownikom wybrany fragment terenu zakładu pracy, w którym zakaz palenia nie będzie obowiązywał.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych palenie wyrobów tytoniowych, w tym palenie nowatorskich wyrobów tytoniowych i palenie papierosów elektronicznych, zabronione jest w pomieszczeniach zakładów pracy. Właściciel lub zarządzający danym obiektem zgodnie z art. 5a ust. 3 w związku z art. 2 pkt 15 przytoczonej ustawy może jednak wyznaczyć palarnię, a więc wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych pomieszczenie, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych lub papierosów elektronicznych, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy, para z papierosów elektronicznych lub substancje uwalniane za pomocą nowatorskiego wyrobu tytoniowego nie przenikały do innych pomieszczeń. Nie dotyczy to jednak m.in. przedsiębiorstw podmiotów leczniczych, pomieszczeń innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne, a także jednostek organizacyjnych systemu oświaty (szkół, przedszkoli itp.), na terenie takich placówek palenie jest bowiem bezwzględnie zakazane.

Naruszenie powyższego zakazu zgodnie z art. 13 ust. 2 przywołanej ustawy jest zagrożone karą grzywny w wysokości do 500 zł. Uprawnienie do nałożenia takiej kary przysługuje organom powołanym do ochrony porządku publicznego (policji, straży miejskiej itp.) oraz inspektorom Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Pracodawca, którego pracownicy nie przestrzegają omawianego zakazu, może natomiast zastosować wobec nich karę porządkową określoną w przepisach art. 108 kodeksu pracy, a więc ukarać ich karą upomnienia, nagany lub pieniężną.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 kwietnia 2024 r., autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR