Popyt na reklamę napędza wyższe płace specjalistów…

Rzeczpospolita , autor: Magdalena Lemańska , oprac.: GR

cze 20, 2007

Pensje pracowników reklamy rosną wolniej niż wartość rynku usług reklamowych

W agencjach reklamowych najlepiej zarabiają dyrektorzy kreatywni, w domach mediowych menedżerowie zwani z angielska Planning director i group heads. Ale ich wysokie zarobki są zupełnie niewygórowane w porównaniu z pensjami menedżerów z działów marketingu w dużych firmach.

Pensje pracowników agencji reklamowych i domów mediowych wzrosły w ubiegłym roku o kilka procent – wynika z najnowszego badania płac, jakie opublikowało Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (SAR). Średnia płaca całkowita, czyli taka, która uwzględnia premie i prowizje, w agencjach reklamowych w ubiegłym roku była o 3 proc. wyższa niż rok wcześniej, a w domach mediowych podniosła się o 9 proc. Zdaniem SAR wzrost płac w branży jest umiarkowany, a większe pensje w domach mediowych to skutek wyższych obrotów firm napędzanych przez rosnące inwestycje na reklamę.

Agencje i domy mediowe narzekają na brak wykwalifikowanych specjalistów, choć chętnych do pracy młodych ludzi nie brakuje. Marek Jaszczur, prezes domu mediowego U2Media, opowiada, że bezskutecznie poszukiwał ostatnio pracowników przez agencję headhunterską. Wreszcie kierowany przez niego dom mediowy sam znalazł dwie osoby zaczynające pracę w branży, które teraz przeszkoli. – Na rynku jest duże zapotrzebowanie, a jednocześnie bardzo trudno jest znaleźć odpowiednich pracowników – mówi Jaszczur.

Milionowe pensje

Najwyższą średnią roczną pensję całkowitą w minionym roku – 375 tys. 187 zł brutto – dostawał w agencjach reklamowych dyrektor kreatywny (creative director). Jego zastępca zarabiał już ponad dwa razy mniej -181 tys. 125 zł brutto. Wśród najlepiej opłacanych specjalistów znaleźli się także client service director ze stawką 215 tys. 1 zł brutto i dyrektor strategiczny (strategie director) – 230 tys. 415 zl brutto. Domy mediowe najwyższe średnie roczne pensje wypłacały planning directorom – 243 tys. 354 zł brutto, i group heads -185 tys. 274 zł brutto. To jednak i tak mniej, niż zarabiają decyzyjni pracownicy działów marketingu w firmach.

Jak wynika z badań porównawczych opublikowanych przez SAR, rekordowe wynagrodzenie dyrektora kreatywnego w agencji reklamowej o prawie 40 proc. przebija pensja szefa marketingu w dużej międzynarodowej firmie.

Więcej Rzeczpospolita.