Czy przekazanie banerów reklamowych podlega VAT

Dziennik Gazeta Prawna (2017-12-11), autor: Tomasz Krywan , oprac.: GR

gru 13, 2017
Podatnik (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) kupił banery reklamowe i odliczył VAT z tytułu tego zakupu. Część banerów przekazał współpracującym z nim kontrahentom w celu wystawienia w prowadzonych przez nich sklepach. Czy z tytułu przekazania banerów podatnik powinien naliczyć VAT? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej
 
Jak odpowiada ekspert współpracujący z „DGP” – opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatne dostawy towarów na terytorium kraju (zob. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Jak przy tym stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zauważyć jednak należy, że z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, iż nieodpłatne przekazywanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli przekazywany towar nie ma dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Stanowisko takie przykładowo zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 28 lipca 2011 r. (sygn. akt I FSK 1201/10) oraz z 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 300/11). Takie stanowisko reprezentują również organy podatkowe, czego przykładem mogą być: interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 maja 2013 r. (nr IPTPP1/443-182/13-4/MW) czy interpretacje indywidualne dyrektora IS w Warszawie z 20 maja 2015 r. (nr IPPP1/4512-417/15-2/AW) i z 27 lutego 2017 r. (nr 1462-IPPP2.4512.993.2016.1.JO).
Dotyczy to również nieodpłatnego przekazywania kontrahentom banerów reklamowych. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 lutego 2015 r. (nr IBPP1/443-1121/14/LSz): „Wymienione we wniosku materiały reklamowe i informacyjne, tj. (…) banery/tablice reklamowe (z funkcją informacyjną), na których naklejane są próbki wyrobów spółki, nie mają – jak twierdzi wnioskodawca – dla nabywcy wartości użytkowej, gdyż nie mają one waloru konsumpcyjnego dla nabywcy, bowiem istotą przekazania ww. towarów jest przybliżenie informacji o towarach oferowanych przez spółkę oraz zachęcanie klientów wnioskodawcy do nabycia tych produktów, w związku z czym przekazania te będą następować na cele związane z działalnością gospodarczą spółki”. W konsekwencji organ podatkowy wyjaśnił, że: „Dokonywane przez spółkę nieodpłatne wydania (przekazania) towarów, o których mowa we wniosku, z uwagi na fakt, że nie mają one dla nabywcy (klientów spółki) wartości użytkowej i waloru konsumpcyjnego, nie będą stanowić dostawy towarów i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT”.
Z tytułu przekazania banerów podatnik, o którym mowa w pytaniu, nie musi naliczać podatku VAT (przy czym nie wpływa to na przysługujące podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu).

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 grudnia 2017 r.