Firma może rozliczyć rekompensatę przyznaną za przerwany urlop

Rzeczpospolita (2009-12-17), autor: Konrad Piłat , oprac.: GR

gru 21, 2009

Zdarza się, że pracownik nie może iść na uzgodniony wcześniej z szefem urlop lub jest z niego odwołany. Powstaje wtedy pytanie, jak rozliczyć zwrot poniesionych przez niego wydatków?

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, w interpretacji z 30 września 2009 r. (IIPB3/423-502/09-6/KS) Izba Skarbowa w Poznaniu potwierdziła, że poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodów. Powołała się na ich definicję zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, że są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (z wyjątkami wskazanymi w art. 16 tej ustawy). Izba podkreśliła, że celem odwołania pracowników z urlopów była realizacja zwiększonej ilości zamówień, a więc uzyskanie wyższych przychodów.

Natomiast w interpretacji z 30 września 2009 r. (ILPB2/415-704/09-6/WM) ta sama izba skarbowa nie zgodziła się, że otrzymany przez pracownika zwrot kosztów wypoczynku w wysokości faktycznie poniesionej i udokumentowanej, spowodowany przesunięciem planu urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę nie podlega opodatkowaniu. Jej zdaniem otrzymany przez pracownika zwrot kosztów wypoczynku podlega opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy.

Z interpretacji Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z 29 września 2006 r. (PD2.2-415-35/06) wynika, że płatnik nie powinien pobierać podatku. To dlatego, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Tymczasem pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu na podstawie art.167 § 2 kodeksu pracy.

Urząd podkreślił, że pracodawca może także zrekompensować pracownikowi odwołanie z urlopu, wypłacając mu określone świadczenie pieniężne przewyższające kwotę rzeczywiście poniesionych przez pracownika wydatków. Wszelkie kwoty otrzymane ponad koszty faktycznie poniesione będą stanowić dla niego przychód podlegający opodatkowaniu.

Zakład, który już po wygaśnięciu umowy o pracę wypłaca byłemu zatrudnionemu ekwiwalent za niewykorzystany urlop, przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy uwzględnia zryczałtowane koszty uzyskania przychodu. O tym, czy wypłacona kwota jest przychodem ze stosunku pracy, nie decyduje bowiem istnienie stosunku pracy w chwili dokonania wypłaty, lecz to, że przychód ten został osiągnięty z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Więcej w Rzeczpospolitej z 17 grudnia 2009 r.