Właściciel firmy zajmującej się ochroną mienia zamierza zatrudnić niepełnosprawnego i objąć go, tak jak innych pracowników, równoważnym systemem czasu pracy. Jakie normy czasu pracy obowiązują niepełnosprawnych pracowników – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
Z odpowiedzi eksperta wynika, że czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. W przypadku osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności normy czasu pracy nie mogą przekraczać siedmiu godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Niepełnosprawny nie może być zatrudniany w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.
Powyższe zasady nie dotyczą jednak osób niepełnosprawnych zatrudnianych przy pilnowaniu. Zgodnie z art. 137 k.p. do pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a także pracowników zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb ratowniczych może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 24 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym jednego miesiąca.
Wtedy dobowa norma czasu pracy może być wydłużona nawet do 24 godzin. Rozliczanie przeciętnie 40-godzinnej tygodniowej normy czasu pracy następuje w okresie nieprzekraczającym co do zasady miesiąca, który w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być przedłużony do trzech miesięcy, a przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych – do czterech miesięcy.
Do pracowników ochrony nie można zastosować przerywanego czasu pracy. Natomiast stosownie do art. 15110 pkt 7 k.p. pracownicy ochrony mogą pracować w niedziele i święta.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 lipca 2010 r.