Ze względu na prowadzone działania marketingowe planujemy na teren produkcji wpuścić naszych kontrahentów, którym chcemy pokazać procesy produkcyjne. Jakie działania w zakresie bhp powinniśmy podjąć, aby uniknąć ewentualnych zdarzeń niepożądanych? Czy należy pobrać od naszych gości jakieś specjalne oświadczenia dotyczące bhp? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – zgodnie z art. 304 par. 4 kodeksu pracy w razie prowadzenia prac w miejscu, do którego mają dostęp osoby niebiorące udziału w procesie pracy, pracodawca jest obowiązany zastosować środki niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia tym osobom.

Przepisy nie określają, jakie to mają być środki. Tym samym to pracodawca, po analizie zagrożeń występujących w danym zakładzie pracy, powinien sam ustalić, jakie działania należy podjąć, aby wyeliminować lub przynajmniej ograniczyć ryzyko zdarzeń niepożądanych. Bez wątpienia jednym z najlepszych działań jest poinstruowanie takich osób o zagrożeniach i sposobach przeciwdziałania tym zagrożeniom, co może nastąpić właśnie podczas krótkiego instruktażu lub udostępnienia odpowiednich materiałów informacyjnych. Potwierdzeniem takiego działania może być podpisanie stosownego oświadczenia, z którego będzie wynikać, że dana osoba została zapoznana z zagrożeniami występującymi w danym obiekcie oraz zobowiązuje się do przestrzegania zasad bhp, z którymi została zapoznana. Takie oświadczenie powinno obejmować datę, dane osoby podpisującej, treść oświadczenia obejmującą jego zakres (np. informacje o zapoznaniu się z zagrożeniami, sposobami ochrony przed zagrożeniami, zobowiązanie do przestrzegania zasad bhp itp.), a także własnoręczny podpis. Treść ww. dokumentu można również rozszerzyć poprzez wymienienie konkretnych zasad, które mają w tym zakresie obowiązywać danego gościa.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 22 czerwca 2023 r., autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR