Do działu kadr wpłynęło zawiadomienie, że jeden z pracowników nosi przy sobie nóż. Czy w regulaminie pracy można wprowadzić zakaz noszenia tego typu przedmiotów? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP – przepisy nie regulują tego typu sytuacji, przy założeniu, że pracownik nie przechadza się po biurze z nożem w dłoni. Uważam jednak, że pracodawca może wprowadzić w regulaminie pracy zakaz wnoszenia podobnych przedmiotów na teren zakładu pracy.

Zgodnie z art. 104 par. 1 kodeksu pracy wewnętrznym aktem prawnym ustalającym organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników jest regulamin pracy. Dokument ten, zgodnie z art. 1041 par. 1 k.p., określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać m.in. organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą. Zakładam, że w opisywanym przypadku nie chodzi tu o taki nóż (noże), którego posiadania prawo zabrania.

I choć przepisy prawa pracy, w tym bhp, nie regulują kwestii noszenia ostrych narzędzi przez pracowników (w szczególności tych, które nie są narzędziami pracy), to jednak pracodawca może wprowadzić w regulaminie pracy zakaz wnoszenia tego rodzaju przedmiotów na teren zakładu pracy.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 24 sierpnia 2023 r., autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR