Operatorzy portali internetowych będą przesyłać do Krajowej Administracji Skarbowej informacje o wartości sprzedaży sklepów, które działają za ich pośrednictwem. Pierwsze sprawozdania mają dotyczyć już lat 2023 i 2024 – donosi Dziennik Gazeta Prawna.

Będą musiały one zostać przekazane do 31 stycznia 2025 r

Nałożenie na platformy cyfrowe nowych obowiązków jest konsekwencją dyrektywy w zakresie wymiany i przekazywania danych podatkowych (DAC7). Dzięki temu Krajowa Administracja Skarbowa dostanie informacje o sprzedaży sklepów funkcjonujących na platformach cyfrowych, a także ich dane. Celem jest pozyskiwanie informacji o osobach, które nie ujawniają całości dochodów osiąganych za pomocą internetu.

Zmiana wejdzie w życie z poślizgiem, bo pierwotnie planowano, że pierwsze sprawozdania trafią do fiskusa już na początku 2024 r. (za 2023 r.).

Portale nie będą musiały przekazywać danych o wszystkich sprzedawcach, a tylko o tych, którzy dokonali co najmniej 30 transakcji sprzedaży towarów za pośrednictwem platformy i których wynagrodzenie przekroczyło 2 tys. euro rocznie (minimalny standard z dyrektywy). To oznacza, że jeżeli nie zostaną spełnione oba te kryteria łącznie, to informacja nie trafi do skarbówki. Chodzi np. o sytuację, w której ktoś sprzeda tylko jedną rzecz, choćby o wartości 2,5 tys. euro, lub przeprowadzi 30 transakcji, ale o łącznej wartości 1 tys. euro rocznie.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 10 kwietnia 2024 r., autor: Agnieszka Pokojska, oprac.: GR