Osoby składające zeznania podatkowe powinny pamiętać, że od niedawna obowiązują nowe zasady posługiwania się numerami identyfikacyjnymi w kontaktach ze skarbówką – informuje Rzeczpospolita.
Zmiany wynikają z ustawy z 29 lipca 2011 o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r. Zgodnie z nowymi przepisami począwszy od 2012 r. podatnik ma obowiązek posługiwać się PESEL lub NIP, a nie jak dotychczas tylko numerem NIP.
Numerem PESEL powinny posługiwać się osoby, które spełniają łącznie następujące warunki:
– są objęte rejestrem PESEL,
– nie prowadzą działalności gospodarczej,
– nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT oraz
– nie są płatnikami podatków lub składek ZUS.
Natomiast NIP powinny posługiwać się pozostałe podmioty. Wynika to wprost z art. 2 i art. 3 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.
Więcej w Rzeczpospolitej z 23 marca 2012 r.