Agregat prądotwórczy i kosiarka spalinowa też zanieczyszczają

Dziennik Gazeta Prawna (2012-07-16), autor: Joanna Wilczyńska , oprac.: GR

lip 16, 2012

Czy podmioty używające takich urządzeń jak kosiarki spalinowa, pompy z silnikiem spalinowym czy agregaty prądotwórcze muszą rozliczać się za korzystanie ze środowiska? W jaki sposób najłatwiej wyliczyć należna opłatą? – pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.

Dla tych urządzeń można skorzystać ze stawki zryczałtowanej. Np. dla agregatu prądotwórczego, motopompy czy kosiarki wyprodukowanych w 2011 r. można zastosować tę z tabeli „Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych” zamieszczonej w obwieszczeniu w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2012. Może to być:

– stawka określona liczbą porządkową 26 tej tabeli dla urządzeń wyprodukowanych w latach 2004 – 2008, w przypadku gdy dla wyprodukowanego w 2011 r. silnika o zapłonie iskrowym podmiot dysponuje dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu II lub gdy dla silnika o zapłonie samoczynnym nie ma dokumentu potwierdzającego spełnienie etapu IIIA (bo jeżeli silnik mimo braku dokumentu spełnia normy etapu wyższego, to tym bardziej etapu II);

– stawka określona liczbą porządkową 27 tej tabeli dla silników „w pojazdach wolnobieżnych, maszynach i urządzeniach z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA”, w przypadku gdy dla wyprodukowanego w 2011 r. silnika o zapłonie samoczynnym podmiot posiada dokument potwierdzający spełnienie wymagań etapu IIIA.

Trzeba też zwrócić uwagę na odnośnik 8. do analogicznej tabeli z rozporządzenia z 14 października 2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. z 2008 r. nr 196 poz. 1217). Mówi on, że „dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu I, etapu II lub etapu IIIA jest wyciąg ze świadectwa homologacji, kopia certyfikatu homologacji typu silnika lub odpowiadający im dokument wystawiony przez producenta bądź upoważnionego przedstawiciela producenta, potwierdzający homologację silnika w zakresie emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach, zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 29 października 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. nr 220, poz. 2180), rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U. nr 202, poz. 1681), Regulaminie 96 EKC ONZ lub dyrektywie 97/68/WE. Według obecnie obowiązującej wersji wymienionego powyżej rozporządzenia (Dz.U. z 2005 r. nr 202, poz. 1681, z późn. zm.) wdrażającego dyrektywę 97/68/WE do obrotu na terenie Unii Europejskiej mogą być wprowadzane nowe silniki zamontowane albo niezamontowane w nie drogowych maszynach ruchomych, jeżeli spełniają wymagania określone w nim i uzyskały certyfikat homologacji typu.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 lipca 2012 r.