Można załatwić pięć spraw w zus przez internet…

Rzeczpospolita , autor: Agnieszka Rosa , oprac.: GR

Maj 30, 2007

Wniosek o zwrot nadpłaconych składek drogą elektroniczną Choć to niewiarygodne, od kilku dni przedsiębiorcy mogą załatwiać niektóre sprawy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych przez Internet. Nie muszą w tym celu osobiście fatygować się do urzędu.

Z nowej usługi szybkiego kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych skorzystają nie tylko płatnicy przesyłający dokumenty ubezpieczeniowe drogą elektroniczną, zatrudniający powyżej pięciu osób. Jest ona potencjalnie dostępna dla każdego płatnika pod warunkiem, że posiada on bezpieczny podpis elektroniczny. W ujęciu technicznym jest to po prostu matematyczny szyfr, który umożliwia wysyłanie do urzędów niektórych dokumentów, deklaracji podatkowych. Zawiera dane w formie elektronicznej, które wraz z innymi danymi są przyporządkowane do osoby składającej ten podpis i ją identyfikują.

Nowa usługa to Elektroniczny Urząd Podawczy, który ZUS uruchomił w ubiegły piątek. Dzięki Internetowi ubezpieczeni mogą elektronicznie wysłać jeden z pięciu udostępnionych wniosków, które do tej pory trzeba było dostarczyć do jednostki ZUS osobiście lub pocztą. Aby ich wysłanie było możliwe, zainteresowany musi kupić podpis elektroniczny wystawiony przez jedno z polskich centrów certyfikacji: PCC CERTUM – Unizeto Technologies, PCCE Sigillum – PWPW, SZAFIR – Krajowa Izba Rozliczeniowa.

Podpis elektroniczny jest weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Osoba, która go zakupiła, otrzymuje kartę kryptograficzną z zapisanym podpisem elektronicznym oraz jej czytnik.

Ale uwaga! Elektroniczny Urząd Podawczy to nowy strumień porozumiewania się z ZUS, obok Płatnika. Ci, którzy rozliczają się co miesiąc z ZUS za pomocą programu Płatnik, muszą więc kupić bezpieczny podpis elektroniczny.

Podpis może wykupić każda osoba fizyczna. Ma on oszczędzić czas na osobistą wizytę ubezpieczonego w jednostce ZUS.

Więcej Rzeczpospolita.