Ze zlecaniem realizacji zadań publicznych podmiotom trzeciego sektora wiąże się nierozerwalnie przekazywanie środków finansowych na ich realizację. Następuje to w formie dotacji.
Samo zlecenie może nastąpić w dwóch formach:
– powierzania wykonywania zadania wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji;
– wspierania wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.
Jeżeli chodzi natomiast o formy współpracy pozafinansowej, to może ona polegać na wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działania przez organy administracji i zainteresowane podmioty z trzeciego sektora, konsultowanie projektów aktów prawnych, w dziedzinach dotyczących działalności statutowej pożytku publicznego, tworzenie wspólnych zespołów doradczych i inicjatywnych składających się z przedstawicieli sektora pozarządowego i administracji publicznej.
Każda współpraca rozpoczyna się od wzajemnej wymiany informacji. Oznacza to, że nie tylko administracja ma obowiązek przekazywania informacji organizacjom pozarządowym, ale przepływ informacji powinien następować również w drugą stronę.
Uchwalenie rocznego programu współpracy jest ustawowym obowiązkiem jednostek samorządu terytorialnego wszystkich szczebli. Przepisy nie precyzują jednak ani jak taki program powinien wyglądać, ani jaki poziom szczegółowości powinien reprezentować.
W razie nieuchwalenia programu każdy podmiot, który ma interes w jego uchwaleniu (w tym w szczególności organizacje pozarządowe działające na terenie danej jednostki samorządu), może – po bezskutecznym wezwaniu do uchwalenia programu – zaskarżyć jego brak do sądu administracyjnego.
Więcej w Rzeczpospolitej z 15 czerwca 2009 r.