Chcesz płacić składki do zus, musisz mieć dyskietkę…

Rzeczpospolita , autor: Katarzyna Jędrzejewska , oprac.: GR

kwiecień 2, 2007


Chcesz płacić składki do ZUS, musisz mieć dyskietkę

Dyskietka to już przeżytek. Ale nie dla ZUS. Jeszcze co najmniej kilka miesięcy płatnicy składek będą musieli się nią posługiwać w kontaktach z ZUS. I mają problem, bo już od dawna producenci komputerów nie instalują w nich stacji dyskietek

Dyskietka jest potrzebna przede wszystkim po to, żeby odnowić certyfikat, bez którego nie da się przesyłać dokumentów do ZUS ani pobierać potwierdzeń i informacji z programu Płatnik. Temu więc, kto kupuje dziś komputer czy laptopa, nie pozostaje nic innego, jak dokupić zewnętrzny napęd do dyskietek.

– Przekonałem się o tym na początku roku, gdy po kupieniu nowego laptopa (który nie ma już napędu dyskietek) chciałem za pośrednictwem programu Płatnik przekazywać deklaracje do ZUS – opowiada jeden z czytelników. – Namoje pytanie, jak mam pobrać klucz do przesyłek elektronicznych, informatycy w tutejszym oddziale ZUS poradzili mi, żebym dokupił sobie zewnętrzną kieszeń dyskietek. Odpowiedziałem im, że mamy XXI wiek i że dyskietka to już zabytek. A jak kupię tę kieszeń, to tylko i wyłącznie na koszt ZUS.

Dopiero po tym stwierdzeniu nasz czytelnik dostał bezpośredni numer telefonu do osoby, która poradziła mu, jak stworzyć w laptopie wirtualną" dyskietkę.

Niestety, nie da się nią co roku odnawiać certyfikatu dającego prawo do przesyłania raportów do ZUS. Tu potrzebna jest prawdziwa dyskietka.

– Rzeczywiście, płatnicy muszą na dyskietce składać wniosek o wydanie lub odnowienie certyfikatu – przyznaje Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS.

Rzecznik wyjaśnia, że takie są przepisy. Konkretnie chodzi o rozporządzenie z 3 lipca 2001 r. w sprawie warunków, j akie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe w formie dokumentu elektronicznego poprzez teletransmisję danych (DzU z 2001 r. nr 73, poz. 774 ze zm.).

Co się zmieni 21 lipca 2007 r.

Sytuacja ma się zmienić od 21 lipca. Wtedy to ma wejść w życie część przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (DzU z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.). Zgodnie z nimi zmieni się tryb uzyskiwania certyfikatów (nowych). Płatnicy składek będą mogli korzystać z certyfikatu kwalifikowanego wydawanego przez Kwalifikowane Centrum Certyfikacji.

Więcej Rzeczpospolita.