Chcesz płacić składki do ZUS, musisz mieć dyskietkę
Dyskietka to już przeżytek. Ale nie dla ZUS. Jeszcze co najmniej kilka miesięcy płatnicy składek będą musieli się nią posługiwać w kontaktach z ZUS. I mają problem, bo już od dawna producenci komputerów nie instalują w nich stacji dyskietek
Dyskietka jest potrzebna przede wszystkim po to, żeby odnowić certyfikat, bez którego nie da się przesyłać dokumentów do ZUS ani pobierać potwierdzeń i informacji z programu Płatnik. Temu więc, kto kupuje dziś komputer czy laptopa, nie pozostaje nic innego, jak dokupić zewnętrzny napęd do dyskietek.
– Przekonałem się o tym na początku roku, gdy po kupieniu nowego laptopa (który nie ma już napędu dyskietek) chciałem za pośrednictwem programu Płatnik przekazywać deklaracje do ZUS – opowiada jeden z czytelników. – Namoje pytanie, jak mam pobrać klucz do przesyłek elektronicznych, informatycy w tutejszym oddziale ZUS poradzili mi, żebym dokupił sobie zewnętrzną kieszeń dyskietek. Odpowiedziałem im, że mamy XXI wiek i że dyskietka to już zabytek. A jak kupię tę kieszeń, to tylko i wyłącznie na koszt ZUS.
Dopiero po tym stwierdzeniu nasz czytelnik dostał bezpośredni numer telefonu do osoby, która poradziła mu, jak stworzyć w laptopie wirtualną" dyskietkę.
Niestety, nie da się nią co roku odnawiać certyfikatu dającego prawo do przesyłania raportów do ZUS. Tu potrzebna jest prawdziwa dyskietka.
– Rzeczywiście, płatnicy muszą na dyskietce składać wniosek o wydanie lub odnowienie certyfikatu – przyznaje Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS.
Rzecznik wyjaśnia, że takie są przepisy. Konkretnie chodzi o rozporządzenie z 3 lipca 2001 r. w sprawie warunków, j akie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe w formie dokumentu elektronicznego poprzez teletransmisję danych (DzU z 2001 r. nr 73, poz. 774 ze zm.).
Co się zmieni 21 lipca 2007 r.
Sytuacja ma się zmienić od 21 lipca. Wtedy to ma wejść w życie część przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (DzU z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.). Zgodnie z nimi zmieni się tryb uzyskiwania certyfikatów (nowych). Płatnicy składek będą mogli korzystać z certyfikatu kwalifikowanego wydawanego przez Kwalifikowane Centrum Certyfikacji.
Więcej Rzeczpospolita.