Trudno rozliczyć prezenty dla kontrahenta

Rzeczpospolita (2011-11-16), autor: Przemysław Wojtasik , oprac.: GR

lis 16, 2011

Firmy, które przekazują klientom okolicznościowe upominki, nie zawsze mogą je zaliczać do podatkowych kosztów – czytamy w Rzeczpospolitej.

Prezenty dla kontrahentów to zachęta do kontynuowania współpracy. Przede wszystkim trzeba ocenić, czy firma wręcza je po to, aby zachęcić klientów do zakupów, czy też chce zbudować swój pozytywny obraz poprzez wystawne działania. Gadżety reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Wydatków na prezenty, które wiążą się z reprezentacją, nie da się odliczyć. 

Wszystko zależy od okoliczności, w jakich prezenty są przekazywane. W jednej branży dany prezent może zostać potraktowany jako coś ekskluzywnego, w innej natomiast jest zwykłym promocyjnym gadżetem.
Ważne jest to, czy znajduje się na nim logo darczyńcy. Trudno uznać za luksusowy kalendarz z danymi kontrahenta, bądź teczkę z jego znakiem towarowym. Z reguły opatrzenie prezentów firmowym logo powoduje, że przestają być okazałe i wystawne, co jest cechą reprezentacji. Niestety, zamieszczenie na upominkach znaku firmy fiskusowi nie wystarczy. Jego zdaniem takie towary też mogą mieć charakter reprezentacyjny (np. interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPB4/423-178/11-2/DS).

Będzie tak wtedy, gdy mają dużą wartość i są przekazywane w celu uhonorowania wybranych kontrahentów. Jak podaje Izba Skarbowa w Katowicach (interpretacja nr IBPBI/1/423-12/11/ESZ), mogą to być np. wieczne pióro, długopis, latarka o wartości zbliżonej do 300 zł.
Nie da się jednak określić granicznej kwoty, po której przekroczeniu prezent staje się wydatkiem na reprezentację. Firma może oczywiście sporządzić wewnętrzny regulamin działań promocyjnych, w którym przyjmie limit wydatków reklamowych. Może pomocniczo zastosować kwotę 200 zł. Nie ma jednak gwarancji, że fiskus to zaakceptuje.

Generalnie interpretacje nie dają jasnej odpowiedzi na wątpliwości podatników. Jak podkreśliła Izba Skarbowa w Warszawie, oni sami muszą każdorazowo dokonać kwalifikacji wydatków, uwzględniając całokształt działalności, wartość upominków, krąg obdarowanych oraz okoliczności wręczania prezentów (interpretacja nr IPPB1/415-1097/10-2/ES).

Więcej w Rzeczpospolitej z 16 listopada 2011 r.