Jak skorzystać z ulgi na złe długi

Rzeczpospolita (2011-12-15), autor: Przemysław Wojtasik , oprac.: GR

gru 15, 2011

Firma, która chce skorzystać z ulgi na złe długi i odzyskać podatek, musi o korekcie rozliczenia powiadomić kontrahenta – czytamy w Rzeczpospolitej.

Ulga na złe długi to szansa na zwrot podatku dla firm, które mają kłopoty z nierzetelnymi klientami. Mogą skorygować VAT od dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, jeśli uprawdopodobnią nieściągalność wierzytelności. Będzie to możliwe, jeśli należność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Na skorzystanie z ulgi mamy tylko dwa lata, liczone od końca roku, w którym wystawiono fakturę. Całą procedurę należy rozpocząć od wysłania kontrahentowi zawiadomienia o zamiarze korekty i zdobycia potwierdzenia jego odbioru. Jeśli dłużnik unika kontaktu i nie odbiera korespondencji, można zastosować przepisy ordynacji podatkowej o doręczeniach. Pozwalają one uznać doręczenie za skuteczne np. wówczas, gdy przeleży 14 dni na poczcie i będzie w tym czasie dwukrotnie awizowane.

Gdy już mamy potwierdzenie odbioru zawiadomienia lub możemy je uznać za skutecznie doręczone należy zaczekać dwa tygodnie. Prawo do ulgi przysługuje bowiem dopiero wówczas, gdy dłużnik nie ureguluj e należności w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia. Korektę możemy zrobić dopiero w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy potwierdzenie jego odbioru.

Aby skorzystać z ulgi, trzeba też spełnić inne warunki. VAT można odzyskać tylko z faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT. Nie skorzystamy z ulgi, jeśli współpracowaliśmy z przedsiębiorcą zwolnionym z VAT lub sprzedawaliśmy towary osobom fizycznym, które nie są podatnikami. Nasz kontrahent nie może być w momencie transakcji w trakcie postępowania upadłościowego, ani likwidacji.

Więcej w Rzeczpospolitej z 14 grudnia 2011 r.