Banki przyjmują różne zasady ustalania zdolności kredytowej przy wniosku o kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości. Tylko Nordea i BZ WBK w pełni akceptują przejście na samozatrudnienie jako kontynuację zatrudnienia. BOŚ i BPH wymagają, aby firma była prowadzona przez okres minimum 12 miesięcy, natomiast Multibank tylko w wyjątkowych sytuacjach odchodzi od obowiązku prowadzenia firmy przez 24 miesiące.
Jeżeli planujemy zakup nieruchomości i jednocześnie chcemy zarejestrować własną firmę, starajmy się uniknąć przerwy pomiędzy dotychczasową pracą a datą rejestracji firmy. Obszar działalności firmy niekoniecznie musi dokładnie odwzorowywać wcześniejszy zakres obowiązków, a dla banku jest to tylko dodatkowy atut. Wystarczy, jeżeli będziemy w stanie udowodnić, że działamy na rynku, wykorzystując dotychczasowe doświadczenie zawodowe. Należy pamiętać, że bank nie bierze pod uwagę obrotu firmy, ale jej dochody, dlatego uzasadnione jest wstrzymanie się z wliczaniem w poczet wydatków firmy, np. inwestycji poniesionych przy jej założeniu czy większych kosztów związanych z bieżącym prowadzeniem działalności. Inwestycję/stratę możemy rozliczyć w ciągu pięciu lat.
Więcej w Rzeczpospolitej z 2.06.2010 r.